Joseph Sassoon Semah: On Friendship / (Collateral Damage) V – Between Graveyard and Museum’s Sphere

Eind september 2024 verschijnt de rijk geïllustreerde, Engelstalige publicatie Joseph Sassoon Semah: On Friendship / (Collateral Damage) V – Between Graveyard and Museum’s Sphere.

Met veel kunst en teksten van Joseph Sassoon Semah, Linda Bouws (curator, directeur Metropool Internationale Kunstprojecten), A.S. Bruckstein Çoruh / House of Taswir, Guus van Engelshoven  (conservator Museum Het Nieuwe Domein, Sittard), Arie Hartog (algemeen directeur Gerhard-Marcks-Haus, Bremen), Gideon Ofrat (kunsthistoricus, curator, criticus), Lisette Pelsers (kunsthistoricus), Jom Semah (kunstenaar), David Sperber (kunsthistoricus, curator, criticus), Steve Austen (international cultural entrepreneur ) en Rick Vercauteren (kunsthistoricus en publicist).

Je kunt de publicatie nu bestellen
€ 39.95 en € 5 verzendkosten (in Nederland):
Stichting Metropool Internationale Kunstprojecten, rekeningnummer NL 42 INGB 0006 9281 68 onder vermelding van On Friendship / (Collateral Damage) V, naam en adres.
Gesigneerd en met tekening van Joseph Sassoon Semah
€ 55,– en € 5 verzendkosten (in Nederland):

Stichting Metropool Internationale Kunstprojecten, rekeningnummer NL 42 INGB 0006 9281 68 onder vermelding van On Friendship / (Collateral Damage) V, naam en adres.

Over de publicatie
Deze vijfde en laatste editie van Joseph Sassoon Semah’s ‘Magnum Opus’ markeert de culminatie van een diepgaande meerjarige kunstmanifestatie die begon in 2015. Samen met curator Linda
Bouws heeft Sassoon Semah de westerse kunstgeschiedenis aangevuld, door haar ‘lege pagina’ te voorzien van de rijke en diverse joodse iconografie.

Op het eerste gezicht lijken een begraafplaats en een museumzaal weinig gemeen te hebben. Toch geven ze beide betekenis aan de kunstwerken die Joseph Sassoon Semah (Bagdad, 1948) presenteert in de tentoonstelling Between Graveyard and Museum’s Sphere (4 februari – 30 juni 2024, Museum Het Nieuwe Domein, Sittard), curator Guus van Engelshoven. Hij neemt ons mee op een wonderlijke verkenningsreis. Deze reis strekt zich uit van de Tempel van koning Salomon in Jeruzalem, via de verloren gewaande publieke ruimte (joods kwartier) van Bagdad, de wachtkamer van zijn Saba (grootvader) en het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau, naar de ruimtelijke architectuur gebaseerd op de typografie van de Talmud Bavli.

Elk kunstwerk van Sassoon Semah dient als getuige van het diepe verlies van kennis van de joodse betekenislaag, en tegelijkertijd herovert hij die verloren wereld en maakt de joodse cultuur, symbolen, traditie en identiteit in een andere culturele omgeving zichtbaar.
Hij en de auteurs in de publicatie bieden een alternatieve lezing over zijn kunst en de rol van musea en de autoriteit van de westerse kunstgeschiedenis.

Boek informatie
Metropool Internationale Kunstprojecten
Final editing: Linda Bouws & Joseph Sassoon Semah
Design + layout: KUNSTBURO geert schriever
A4, 208 pag, full colour
ISBN 9789090385884