On Friendship / (Collateral Damage) IV – How to Explain Hare Hunting To A Dead German Artist – Maarten Luther Kerk – Amsterdam

No Comments yet

On Friendship / (Collateral Damage) IV – How to Explain Hare Hunting to a Dead German Artist
[The usefulness of continuous measurement of the distance between Nostalgia and Melancholia] (september 2021 – december 2022)
A critical project concerning post-war artist Joseph Beuys created by Joseph Sassoon Semah, curator Linda Bouws

Maarten Luther Kerk, Dintelstraat 134, Amsterdam
15 mei 2022, aanvang 15.30 uur, Opening Tentoonstelling, Performance en Bijeenkomst
15 mei t/m 15 juli Tentoonstelling, bezoek op afspraak

Programma 15 mei:
15.30 uur: Welkom Dr. A.H. Wöhle, President Evangelisch-Lutherse Synode in de Protestantse Kerk
15.45 uur: Performance Joseph Sassoon Semah en zijn vrienden en tentoonstelling bezichtigen
16.15 uur: Meeting met o.a. Andreas Wöhle en Joseph Sassoon Semah: Joseph Beuys en Christus impuls
17.15 uur: Afsluitende borrel

In het werk van kunstenaar Joseph Beuys is de christelijke iconografie een van de belangrijkste thema’s, met name de Christus impuls.
Hij gebruikt objecten die staan voor het geestelijke zoeken, de moderne devotie: de crucifix, een wandelstok, een vogel, een haas.
Door te lijden ontstaat het vermogen tot scheppingskracht “kunst is een geestelijke act die telkens opnieuw moet gebeuren.”
Beuys werd sterk beïnvloed door de antroposoof Rudolf Steiner, “Christus-ich Kraft”. Voor Steiner was de fysieke incarnatie van Jezus aan het begin van de tijdrekening een eenmalige gebeurtenis.
Steiner noemt dit de ‘Christus impuls’ en ‘het mysterie van Golgotha’.

Welk Christusbeeld had Beuys voor ogen? Hoe verhoudt zijn Christusbeeld zich tot zijn kunst?
Welke invloed had Steiner op zijn werk?
Hoe reflecteert Joseph Sassoon Semah in zijn kunstwerken op Joseph Beuys?
Hoe kijkt Andres Wöhle naar Beuys, Steiner en Joseph Sassoon Semah?
Er wordt samengewerkt met o.a. Maarten Lutherkerk, Gerhard-Marcks-Haus Bremen, Goethe-Institut Amsterdam, Duitsland Instituut Amsterdam/UvA, Lumen Travo Gallery, Deutsche Bank, Landgoed Nardinclant-Amsterdamgarden, Redstone Natuursteen & Projecten, Geestelijke Gezondheidszorg AmacuraThe Maastricht Institute for Arts.
Na afloop van de manifestatie wordt een complementaire publicatie samengesteld.

Het project is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed en Redstone Natuursteen & Projecten.

A land flowing with milk and honey – 2022

image_pdfimage_print
Bookmark and Share

Comments

Leave a Reply





What is 3 + 14 ?
Please leave these two fields as-is:
IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)

  • About

    Rozenberg Quarterly aims to be a platform for academics, scientists, journalists, authors and artists, in order to offer background information and scholarly reflections that contribute to mutual understanding and dialogue in a seemingly divided world. By offering this platform, the Quarterly wants to be part of the public debate because we believe mutual understanding and the acceptance of diversity are vital conditions for universal progress. Read more...
  • Support

    Rozenberg Quarterly does not receive subsidies or grants of any kind, which is why your financial support in maintaining, expanding and keeping the site running is always welcome. You may donate any amount you wish and all donations go toward maintaining and expanding this website.

    10 euro donation:

    20 euro donation:

    Or donate any amount you like:

    Or:
    ABN AMRO Bank
    Rozenberg Publishers
    IBAN NL65 ABNA 0566 4783 23
    BIC ABNANL2A
    reference: Rozenberg Quarterly

    If you have any questions or would like more information, please see our About page or contact us: info@rozenbergquarterly.com
  • Like us on Facebook

  • Follow us on Twitter

  • Archives