Kunstmanifestatie On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam ~ Gast wordt Gastheer

No comments yet

Kunstmanifestatie in Amsterdam door stichting Metropool Internationale Kunstprojecten

Joseph Sassoon Semah deelt zijn verloren gegane culturele erfenis door middel van beeldende kunst, performances, debatten en lezingen. De manifestatie vindt plaats op 36 verschillende locaties in Amsterdam, van 7 september 2019 tot en met 19 januari 2020.

Stichting Metropool Internationale Kunstprojecten
Curator: Linda Bouws.

The Introduction in English: http://rozenbergquarterly.com/the-guest-becomes-host/

On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam is een poëtische en kritische zoektocht van kunstenaar Joseph Sassoon Semah naar de steden Amsterdam, Bagdad en Jerusalem. Deze steden waren van oudsher gastvrije en tolerante toevluchtsoorden. Zijn ze dat vandaag nog? Wat is de plek voor ‘De Gast’, degene die in een vreemde context leeft en werkt en zijn omgeving toetst op het moment dat hij zijn specifieke positie als ’Gast’ in ballingschap zonder enig voorbehoud toont en zijn plaats opeist? De Gast wordt Gastheer. Deze bijzondere kunstmanifestatie gaat over twee onlosmakelijke grootheden: de dynamiek van de derde ballingschap en de evolutie van Gast naar Gastheer.

Joseph Sassoon Semah ontwerpt voor de manifestatie 36 architecturale modellen op schaalgrootte van huizen, culturele instituties, synagogen, joodse begraafplaatsen in Bagdad van voor 1948, die refereren aan de rijke geschiedenis van zijn verloren gegane joodse Babylonische cultuur, en een nieuwe serie tekeningen. Hij vraagt het publiek opnieuw te kijken naar zijn eigen kunst, cultuur, tradities en identiteit.

De manifestatie vindt plaats op 36 zeer diverse locaties van musea tot fietswinkel, van theaters tot hotel, van schaakwinkel tot garage. Op alle plekken verschijnt zijn kunst en worden met de partners activiteiten georganiseerd (artistieke interventies, performances, lezingen, en debatten). Daarnaast bouwen wij een huis in Amsterdam (Hermitage Amsterdam), in Bagdad (voor de synagoge Meir Tweig) en in Jeruzalem (Jerusalem Biënnale): MaKOM in MaKOM.

On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’ is mede tot stand gekomen met steun van AFK, BPD Cultuurfonds, Lumen Travo Gallery, het Mondriaan Fonds en Redstone Natuursteen & Projecten.

Over de kunstenaar Joseph Sassoon Semah
Joseph Sassoon Semah is geboren in Bagdad (Irak, 1948) als één van de laatsten van de Babylonische joodse familielijn, de kleinzoon van Hacham (chief-rabbi) Sassoon Kadoori (1885-1971). Kadoori was de president van de Babylonische gemeenschap en predikte vrede tussen het jodendom, de islam en christendom. Bagdad was een van de meest diverse plaatsen ter wereld. Vanaf 1948, het jaar van de onafhankelijkheid van Israël, hebben de Iraakse joden het echter zwaar. Tussen 1950-1952 werden 120.000 -130.000 van de joodse gemeenschap van Irak naar Israël getransporteerd. De ontheemde Bagdadi-joden werden gedwongen hun cultuur en bezit in het Midden-Oosten te verlaten. Samen met zijn ouders werd Joseph Sassoon Semah in 1950 ‘verplaatst’ naar de staat Israël. Zijn grootvader Hachem Sassoon Kadoori weigerde Irak te verlaten en bleef tot zijn dood in Bagdad. Ervaringen in de Zesdaagse Oorlog (1967) en de Yom Kippur Oorlog (1973) deden Joseph Sassoon Semah besluiten Israël te verlaten: in deze context spreekt hij van een ‘zelfopgelegde ballingschap’.

Als Babylonische jood die is geëmigreerd naar het Westen (Amsterdam) is hij onderdeel van GaLUT (Exile), een eindeloze cyclus van diaspora en terugkeer. Je blijft altijd verlangen naar je geboorteland en zoekt een manier om je te verhouden tot je culturele erfenis en tradities. In Irak zelf is geen enkele herinnering meer aan de eens zo machtige joodse Babylonische gemeenschap. De Babylonische cultuur is driemaal vernietigd: in Irak, in Israël, maar ook in Europa speelt ze nauwelijks nog een rol. Alhoewel er geen joden meer leven in Irak en de Babylonische cultuur lang is ondergeschoven in Irak, Israël en in Europa, kan hun cultuur niet langer worden genegeerd. Een terugkeer naar de cultuur en identiteit die ze in Irak, Israël en Europa hebben verloren.

Joseph Sassoon Semah spreekt van ‘architectuur in ballingschap’.

In On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam onderzoekt Joseph Sassoon Semah hoe verloren gegane culturele erfenis weer betekenis kan krijgen. Hij vertaalt zijn verloren gegane, rijke joodse Babylonische culturele erfgoed in beeldende kunst en performances. Terwijl hij dat doet revalueert en herdefinieert hij dit erfgoed samen met anderen. Zijn gasten.

Activiteiten en Locaties: On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam Kunstmanifestatie van 7 september 2019 t/m 19 januari 2020

Op elke locatie verschijnt voor een maand een ander architecturaal model en een selectie uit de serie nieuwe tekeningen.

Locaties: Joods Historisch Museum – Nieuwe Amstelstraat 1 Amsterdam  – en Redstone Natuursteen & Projecten – Benit 18 Amsterdam
Datum: 20 december 2019 t/m 19 januari 2020)
In het Joods Historisch Museum en bij Redstone Natuursteen & Projecten worden gelijktijdig twee identieke kunstwerken opgesteld. De vorm van de objecten is gebaseerd op de herinnering die kunstenaar Joseph Sassoon Semah heeft aan de ingang van een publieke schuilkelder in Tel Aviv.
Tussen de twee objecten in (tussen de Publieke en Private Ruimte) heeft hij een onzichtbaar Zwart Vierkant bestemd – een onzichtbaar gebied – een gemoedstoestand – een ruimtelijke plaats – een zekere leegte – een herinnering aan מקלט  עיר IER MiKLaT & Het Toevluchtsoord / Schuilkelder &

Performance & bijeenkomst: 16 januari, aanvang 14.00 uur
In het kader van de manifestatie vindt op 16 januari 2020 vanaf 14 uur een gesprek plaats, voorafgegaan door een performance.
Performance: Joseph Sassoon Semah met 22 participanten: o.a. Emile Schrijver, Baruch Abraham, Jom Semah, Peter Baren, Uzi Heymann, Bulent Evren, Mudar Adas, Yvonne Strangen, Zuhal Gezik en Renée Hartog.
Gesprek: Emile Schrijvers (algemeen directer JCK), Arie Hartog (directeur Gerhard-Marcks Haus, Bremen) en Joseph Sassoon Semah over de urgentie van diversiteit in het jodendom en de noodzaak van heroriëntatie van culturele erfenis in musea.

Voor nadere informatie en aanmeldingen verwijzen wij u naar www.jck.nl.
Zie voor info tentoonstelling in het Joods Historisch Museum: https://jck.nl/nl/tentoonstelling/friendshipcollateral-damage-iii-third-galut-baghdad-jerusalem-amsterdam

Op 36 locaties in Amsterdam zijn unieke architecturale modellen van huizen, synagogen, culturele instituties, joodse begraafplaatsen in Bagdad van voor 1948 geplaatst, die refereren aan de geschiedenis van Joseph Sassoon Semahs verloren gegane rijke joodse Babylonische cultuur. In december en januari zijn op de volgende locaties de modellen op schaalgrootte te bezichtigen.

1. Locatie: Lumen Travo Gallery, Lijnbaansgracht 314,  Amsterdam
Van zaterdag 7 september t/m zaterdag 26 oktober 2019

Kunstwerk: o.a. uniek architecturaal model en selectie uit de nieuwe serie tekeningen
Tentoonstelling, performance en meetings, op 7 september om 17.00 uur opening

Op zaterdag 7 september om 17:00 uur is de opening van On Friendship /(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam. Deze kunstmanifestatie vindt plaats op 36 plekken.

Performance: Joseph Sassoon Semah, Baruch Abraham Peter Baren, Zuhal Gezik, Jom Semah

Te zien zijn onder andere tekeningen uit de nieuwe serie ‘Between Graveyard and Museum’s sphere’ en een in brons gegoten model van de Meir Tweig Synagoge van Hacham (opperrabbijn) Sassoon Kadoori, die tevens president was van de Babylonische gemeenschap in Irak. Hij leefde van (1885-1971). De kunstenaar Joseph Sassoon Semah is zijn kleinzoon. Het in brons gegoten model, sleutelwerk van het project, wordt later ook op andere locaties tentoongesteld.

Lumen Travo Gallery, de galerie van Joseph Sassoon Semah, is de thuisbasis van de gehele kunstmanifestatie.
Tevens is een ruimte beschikbaar als informatie- en researchplek en er worden ad hoc lezingen en meetings georganiseerd voor een klein publiek.

2. Locatie: Advocatenkantoor Bynkershoek, Herengracht 310, Amsterdam
Vanaf 24 september, aanvang 18.00 uur t/m zondag 6 oktober 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model in raam

Besloten bijeenkomst op 24 september 2019

3. Locatie: Goethe-Institut,  Herengracht 470, Amsterdam
Van donderdag 12 september t/m zaterdag 12 oktober 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen

Foto: Ilya Rabinovich

Performance en lezing, op donderdag 12 september om 20.00 uur
Performance: Joseph Sassoon Semah met in ieder geval Baruch Abraham, Levent Aslan, Atousa Bandeh, Peter Baren, Mikko Fritze, Dali Heymann, Uzi Heymann, Zuhal Gezik met 6 leerlingen van de Aslan Muziekschool, Jom Semah, Yvonne Strang en Els Wijnen.

Keynote speech: Dr. Yael Almog (Goethe University, Frankfurt)

Goethe’s ‘West-östlicher Divan’. Wat was de betekenis van het boek in de tijd van Goethe? Welke rol speelde het Oosten voor Goethe? Hoe kunnen we de ‘West-östlicher Divan’ herlezen in het licht van de hedendaagse polemieken over migranten en vluchtelingen? Kunnen we dit werk relateren aan Israëlische immigranten in Europa zoals Joseph Sassoon Semah?

4. Locatie: Aslan Muziekcentrum, Corantijnstraat 9,  Amsterdam
Van zondag september t/m zondag 13 oktober 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model

Performances – In On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam organiseren we verschillende performances. Zuhal Gezik, artistiek directeur Aslan Muziekcentrum, is met een zestal leerlingen, vaak van de partij. Ook Levent Aslan, algemeen directeur, treedt op in diverse performances.

5. Locatie: UvA, Faculteit des Geesteswetenschappen P.C. Hoofthuis, Spuistraat 134, Amsterdam
Van woensdag 18 september t/m vrijdag 18 oktober 2019

Kunstwerk en college:
College: Culture and Catastrophe. A German and Jewish History, docent Prof. Dr. I.E. (Irene) Zwiep, over Wagners Das Judentum in der Musik van 1850. In dat college staat de kwestie centraal of kunst universeel of nationaal is, en wie dat bepaalt.

6. Locatie: UvA, Duitsland Instituut, Bushuis Kloveniersburgwal 48, Amsterdam
Datum: woensdag 18 september 2019

Besloten college: Prof.dr. A.J.J. (Ton) Nijhuis, Duitsland Instituut/voorzitter politicologie

Sinds het eind van de jaren zeventig heeft kunstenaar Joseph Sassoon Semah een encyclopedisch artistiek oeuvre ontwikkeld. Sassoon Semah is geboren in Bagdad, verhuisde met zijn familie in 1950 naar Jeruzalem. Semah woont tegenwoordig in Amsterdam. Zijn onderzoek is naar de relatie tussen joodse identiteit en modernistische kunst. Modernistische kunst is gebaseerd op uitsluitingsprincipes. Sassoon Semah was een van de eerste kunstenaars die deze mechanismen in de Nederlandse context bekritiseerde. Hij stelt de eenvoudige vraag hoe het modernisme er uitziet vanuit een joods perspectief. Hierdoor heeft hij niet alleen onbekende lagen in de moderne kunst blootgelegd, maar ook aandacht gevraagd voor het vernietigde intellectuele klimaat van het Bagdad van vóór 1950.

Gevolgd door bezoek: 18 september, bezoek Stedelijk Museum (besloten)

Bezoek Stedelijk Museum Amsterdam: Dr. A.S. (Anna) Seidl, Prof. dr. A.J.J. (Ton) Nijhuis, kunstenaar Joseph Sassoon Semah en studenten.

Joseph Sassoon Semah is een veelzijdig kunstenaar wiens werk onder meer bestaat uit tekeningen, schilderijen, sculpturen, installaties, performances en teksten. Sassoon Semah bestudeert en onderzoekt al meer dan veertig jaar de relatie tussen het jodendom en het christendom als bronnen van de westerse kunst- en cultuurgeschiedenis. Door te lezen in zijn moedertaal, het Hebreeuws, signaleert hij een tekort aan joodse kennis en voelt hij de urgentie deze toe te voegen en de ‘lege bladzijde’ te vullen. Hij ‘corrigeert’ met zijn eigen werk de kunstgeschiedenis, filosofie en theologie. Hij pleit voor meer aandacht voor verschillende bronnen om zo een breder draagvlak voor andere visies te creëren.

7. Locatie: privé-huis prof. mr. E.J. (Egbert) Dommering
Van donderdag 19 september t/m zaterdag 19 oktober 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model en kunstwerk

Besloten bijeenkomst 19 september, 19.00 uur
Bijeenkomst: Inleiding prof. mr. E.J. (Egbert) Dommering: Over uitsluiting vermenging en toe-eigening van culturen in de beeldende kunst.

In de kunstwereld verwijzen kunstenaars regelmatig naar andermans werk. Er loopt een vage grens tussen het uit de andere cultuur opnemen van vormen en ideeën in de eigen cultuur en het toe-eigenen of uitsluiten daarvan. Dit zal aan de hand van een aantal voorbeelden worden toegelicht als inleiding tot de discussie over dit fenomeen in relatie tot het werk van Joseph Sassoon Semah.

8. Locatie: Gallery ARTTRA, Tweede Boomdwarsstraat 4, Amsterdam
Van zaterdag 5 oktober t/m woensdag 30 oktober 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen
Tentoonstelling: zaterdag 5 oktober 2019, opening om 17.00 uur

On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’  is een poëtische en kritische zoektocht van kunstenaar Joseph Sassoon Semah naar de steden Amsterdam, Bagdad en Jerusalem. Deze steden waren van oudsher gastvrije en tolerante toevluchtsoorden. Zijn ze dat vandaag nog? Wat is de plek voor ‘De Gast’, degene die in een vreemde context leeft en werkt en zijn omgeving toetst op het moment dat hij zijn specifieke positie als ’Gast’ in ballingschap zonder enig voorbehoud toont en zijn plaats opeist? De Gast wordt Gastheer. Deze bijzondere kunstmanifestatie gaat over twee onlosmakelijke grootheden: de dynamiek van de derde ballingschap en de evolutie van Gast naar Gastheer.

Joseph Sassoon Semah ontwerpt voor de manifestatie 36 unieke architecturale modellen op schaalgrootte van huizen, culturele instituties, synagogen, joodse begraafplaatsen in Bagdad van voor 1948, die refereren aan de rijke geschiedenis van zijn verloren gegane joodse Babylonische cultuur, en een nieuwe serie tekeningen. De manifestatie vindt plaats op 36 zeer diverse locaties van musea tot een fietswinkel, van theaters tot een hotel, schaakwinkel en een garage.

ARTTRA Galerie is één van de 36 locaties.

9. Locatie: The Jerusalem Biennale 2019 Kol HaOt in Huzot Hayotzer in Jeruzalem
Van donderdag 10 oktober t/m eind november 2019

On Friendship / (Collateral Damage) III -The Third GaLUT – Baghdad, Jerusalem, Amsterdam, 2019 sepia ink on paper, brown thread, glass, wood, 50x40cm Photo: Ilya Rabinovich

Tentoonstelling, performance, opening 10 oktober 2019

In de Biënnale Jerusalem wordt in de tentoonstelling ‘For Heaven’s Sake’ MaKOM in MaKOM van Joseph Sassoon Semah getoond. Kunstenaar Joseph Sassoon Semah laat sinds 1979 op verschillende plekken in de wereld tijdelijke huizen verschijnen als herinnering aan zijn ballingschap. De huizen zijn herkenbaar als ‘draagbaar vaderland’, speciaal voor hen die in ballingschap leven. De andere twee huizen MaKOM in MaKOM die onderdeel uitmaken van het project On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam worden geplaatst op het bleekveld in Hermitage Amsterdam (vanaf 2 november) en in Bagdad voor de synagoge Meir Tweig. Dit was de synagoge van Hacham (opperrabijn) Sassoon Kadoori (1885-1971). Joseph Sassoon Sehah is zijn kleinzoon.

10. Locatie: Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen, Ligne 5, Sittard
Van 20 oktober 2019 – januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit de nieuwe serie tekeningen
Zie: https://www.dedomijnen.nl/expositie/joseph-sassoon-semah/

Overzichtstentoonstelling:
Opening: Zondag 20 oktober, 13.00 uur
Een grote overzichtstentoonstelling met kunstwerken van Joseph Sassoon Semah: ‘Being touched by an angel just before birth’. Curator: Roel Arkesteijn.


Joseph Sassoon Semah in gesprek met Roel Arkesteijn in De Domijnen, Sittard over de tentoonstelling “Being Touched by an Angel Just Before Birth”
20 oktober 2019 – 16 februari 2020. Ligne5, Sittard

11. Locatie: Oude Lutherse Kerk Singel 411, Amsterdam
Van zondag 13 oktober t/m 10 november 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit de nieuwe serie tekeningen
Performance en lezing: zondag 13 oktober, om 12.15 uur


Gastheer: Andreas Wöhle, president Evangelisch-Lutherse Synode in de Protestantse Kerk, predikant Evangelisch-Lutherse Gemeente Amsterdam
Performance ‘Back to Back’ Joseph Sassoon Semah met in ieder geval Andreas Wöhle, Mustafa Slaby, een rabbijn.
Performance ‘Yusuf, Yosef, Joseph’ met publiek
Gesprek o.l.v. Andreas Wöhle met vertegenwoordigers van verschillende gemeenschappen.

12. Locatie: Podium Mozaïek, Bos en Lommerweg 191, Amsterdam
Van donderdag 17 oktober t/m 17 november 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model

Programma
19.30 uur Presentatie van het kunstwerk van Joseph Sassoon Semah ’Graftombe Ezra’
20.00 uur Performance Joseph Sassoon Semah, Levent Aslan, Baruch Abraham en Zuhal Gezik met zes studenten van Aslan Muziekschool, Uzi Heymann, Jom Semah, Anna Seidl, Yvonne Strang, Els Wijnen en Rick Vercauteren.
20.15 uur Rick Vercauteren (kunsthistoricus/publicist): Introductie Architectuur in GaLUT, gevolgd door een interview met kunstenaar Joseph Sassoon Semah.
Rick Vercauteren gaat in op Josephs Sasoon Semahs nieuwste tekeningen en architecturale schaalmodellen van begraafplaatsen, culturele instituten, huizen, schuilkelders en synagogen waarin Sassoon Semah reflecteert op zijn historische en culturele erfgoed in zijn geboorteplaats Bagdad voor 1948.

13. Locatie: Kunstenaarsboekwinkel Boekie-Woekie, Berenstraat 16, Amsterdam
Van zaterdag 19 oktober t/m vrijdag 15 november 2019
Kunstwerk

14. Locatie: Werkgebouw het Veem, Van Diemenstraat 410-412, Amsterdam
Van vrijdag 25 oktober t/m zondag 24 november 2019

Kunstwerk en tentoonstelling: nieuw architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen

15. Locatie: Embassy of the Free Mind, Keizersgracht 123, Amsterdam. Opening 19.00 hrs.
Joseph Sassoon Semah: The meaning of Tetragrammaton and Pentagrammaton and The Black Square. Voor meer info en reserveren:
https://embassyofthefreemind.com/nl/museum/openingstijden-prijzen-locatie/evenementen#LJSS

What is the Tetragrammaton, or even the Pentagrammaton? We often see the image of the Tetragrammaton and Pentagrammaton in art and culture, but also in the work of artist Joseph Sassoon Semah (Iraq, 1948) and in the collection of The Embassy of the Free Mind.
In this lecture Joseph Sassoon Semah will reflect on the work of Barnett Newman, Marcel Duchamp, Giovanni Pico della Mirandola; Johannes Reuchlin and Vincent van Gogh and their sources of inspiration and the collection of the Embassy of the Free Mind. Joseph Sassoon Semah will also talk about the meaning of The Black Square, the reference to the destruction of the Second Solomonic Temple reconstructed by Herod (29 or 30 July 70 C.E.),
and the perfection of its dimensions. This lecture will be given in the context of ‘On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’, an aesthetic and poetic research into the cities Baghdad, Jerusalem and Amsterdam.

16. Locatie: Hermitage Amsterdam, Amstel 51, Amsterdam. Aanvang 19.30 uur.
Performance: Joseph Sassoon Semah met Baruch Abrahams, Mudar Adas, Peter Baren, Uzi Heymann (piano), Levent Aslan en Zuhal Gezik met een zestal studenten van Aslan Muziekschool, Renée Hartog, Anna Seidl (dans), Jom Semah, Yvonne Strang en Els Wijnen (naaimachine).

Emile Schrijver (algemeen directeur JCK) leest in het huis MaKOM in MaKOM een gedicht van Joseph Sassoon Semah. Dirk Polak speelt accordeon.
Opening van het huis MaKOM in MaKOM en uniek architecturaal model op het bleekveld van Hermitage Amsterdam, te bezichtigen t/m maandag 2 december 2019.

Kunstenaar Joseph Sassoon Semah laat sinds 1979 op verschillende plekken in de wereld tijdelijke huizen verschijnen als herinnering aan zijn ballingschap.
Tijdens ‘On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’ verschijnen nog twee andere huizen MaKOM in MaKOM: in de Biënnale van Jerusalem (15 oktober – 28 november) en in Bagdad.

17. Locatie: Vrijmetselaars Stichting Amsterdam, Vondelstraat 39, Amsterdam. Opening 14.00 hours

Performance: Joseph Sassoon Semah met Baruch Abraham, Masja Austen, Peter Baren, Bulent Evren, Emile Schrijvers, Dirk Polak, en Jan (W.) Treffers.
Daarna zullen Joseph Sassoon Semah en Jan (W.) Treffers (loge La PAIX) al schaakspelend reflecteren op de bronnen en het gebruik van symbolen en het nooit voltooide proces van het bouwen van de Tweede Tempel van Koning Salomon. Ook wordt ingegaan op de betekenis van On Friendship/(Collateral Damage). De kunstwerken in de Vondelstraat zijn te bezichtigen van zondag 3 november t/m zondag 1 december 2019.

18. Locatie: Fatih Moskee, Rozengracht 150, Amsterdam 
Van donderdag 14 november t/m donderdag 12 december 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit de nieuwe serie tekeningen

19. Locatie: Locus Solus, Pourbusstraat 14, Amsterdam
Van zaterdag 16 November  –  Zaterdag 7 December 2019. Alleen op de zaterdagen van 14.00 tot 18.00 uur en (eventueel) op afspraak.

Zaterdag 16 november 2019. aanvang 17.00 uur.
Exhibition: Confrontation II: ‘On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam’. The Guest becomes Host. Joseph Sassoon Semah en franck gribling.
en
Peter Baren: 3 photoworks Title: ARK [On Hope And Other Terminal Bodies], 2007

Zaterdag  7 December 2019, 17:00 uur
Discussion on the role of Alternative Artists Spaces in the past and present. Moderated by Albert van der Weide. Participants: Joseph Sassoon Semah (Stichting MaKOM), franck gribling (City Thoughts Foundation and Locus Solus), ieke Trinks (performance en beeldend kunstenaar), Arnisa Zego (RONGWRONG), Peter Baren (independent Performing Artist) and Martin Uit den Bogaard (De Branderij, Antwerpen).

20. Locatie: Hilton Hotel, Apollolaan 138, Amsterdam
Van zondag 17 november t/m zondag 15 december 2019

17 november, 15.00 uur: Remember Baghdad – Fiona Murphy (2017) – Speciale gast: Edwin Shuker
Ed Dallaal (producer); Charles Chabot/Nick Follows (editors); Molly Nyman (muziek) – 69 min.
Locatie: Hilton Hotel, Apollolaan 138, Amsterdam
Datum & tijd: 17 november, 15.00 uur
Reserveren: lindabouws@gmail.com

Edwin Shuker

De film “Remember Baghdad” toont de geschiedenis van het joodse leven in Bagdad. Met verhalen van de joodse vluchtelingen en documentaire-materiaal komt de ooit bloeiende joodse gemeenschap in beeld – een gemeenschap die bij elke volgende historische gebeurtenis klappen krijgt en langzamerhand leegbloedt. Schrijnend is dat de Baghdadi-joden hun naderende ondergang niet zien aankomen. Vooral de gegoede middenklasse leeft in een bubbel, vol vertrouwen in het koningshuis. Na de zoveelste militaire coup, de Zesdaagse Oorlog en een showproces tegen zogeheten ‘zionistische spionnen’ maken de laatste Baghdadi-joden zich uit de voeten. Zonder paspoort, zonder geld. Berooid komen ze aan in het buitenland. Hun in Irak nagelaten bezittingen worden binnen drie maanden geconfisqueerd, hun nationaliteit ontnomen. In Israël krijgen ze niet bepaald een warm onthaal. In de tentenkampen maken ze kennis met de harde, anti-Arabische Israëlische werkelijkheid. Andere Baghdadi-joden vertrekken naar Londen, de hoofdstad van de voormalige Britse kolonisator. Ook de familie van Edwin Shuker, de hoofdfiguur van ‘Remember Baghdad’ heeft zich hier gevestigd. Shuker kan en wil de Iraaks-joodse cultuur niet loslaten. Hij reist naar Irak om zijn oude buurt in Bagdad te bezoeken en om in het Koerdische deel van het land een huis te kopen. Een nieuw begin? Zijn tegenpool in de film is Eileen Khalastchy. Zij wil niet terug naar Bagdad om er de ruïnes van de joodse cultuur te zien. Liever denkt ze terug aan het glorieuze verleden. ‘It was paradise – Jews, Muslims and Christians, we were all Iraqis’’ vertelt ze ons met een brede lach.

Edwin Shuker is zakenman en filantroop. Hij zet zich in voor het behoud van het joods-Iraakse erfgoed en is een actief lid van de Londense joodse gemeenschap. Shuker is onder meer speciale gezant van de president van het Europese Joodse Congres op het gebied van interreligieuze zaken en vluchtelingen. Ook spreekt hij regelmatig over de joden uit de Arabische landen. Hij trad onder meer op in het Britse Lagerhuis, het Europees Parlement en de Verenigde Naties.

21. Locatie: Anne Frank Huis, Keizersgracht 192, Amsterdam
Van donderdag 21 november t/m donderdag 19 december 2019
Kunstwerk: uniek architecturaal model

Bijeenkomst: donderdag 21 november 2019, om 15.00 uur
Joseph Sassoon Semah en schrijver-dichter Mati Shemoelof (Berlijn), beide Baghdadi-Joden die in Europa wonen, praten over ‘The Babylonian Jew in the West, The West in the Babylonian Jew: Re-Thinking the concept of GaLUT, Re-claiming the lost Culture.’ Moderator: Markha Valenta universitair docent (University College Utrecht) op het gebied van geo-culturele politiek en geschiedenis.

Gratis maar wel tijdig aanmelden via communicatie@annefrank.nl


22. Locatie: Amsterdam Museum Regentenkamer, Nieuwezijdsvoorburgwal 359, Amsterdam
Datum: van zaterdag 23 november t/m zondag 22 december 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model
Rondleidingen New Narratives: zaterdag 23 november en zondag 24 november 2019
Joseph Sassoon Semah geeft 2 rondleidingen ‘New Narratives’.

23. Locatie: Architectenbureau Jowa, Prinsengracht 526, Amsterdam
Van donderdag 28 november t/m zondag 29 december 2019

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit serie nieuwe tekeningen
Besloten bijeenkomst: donderdag 28 november 2019, 17.00 uur

Home no more home to me, whither must I wander?
Na een muzikale prelude en het lezen van een van de Songs of Travel, Whither must I Wander? (muziek: Ralph Vaughan Williams, lyrics: Robert Louis Stevenson) spreekt Jowa Kis-Jovak over wat het betekent in ballingschap te zijn, een emigrant, en een mix van culturele identiteiten te hebben. Daarna volgt een gesprek met Joseph Sassoon Semah over huis / thuis / plaats, integratie, assimilatie en vriendschap.

24. Locatie UvA, Faculteit des Geesteswetenschappen Bushuis, Kloveniersburgwal 48 Amsterdam
Van maandag 2 december 2019 t/m donderdag 2 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen

Location: SPUI25, Spui 25-27, Amsterdam
2 December 2019, 17:00 hrs.

Keynote Lecture Professor Ella Shohat: Remainders Revisited: An Exilic Journey from Hakham Sasson Khdhuri to Joseph Sassoon Semah with screening of the film Forget Baghdad

In her keynote lecture Professor Ella Shohat (New York University) will reflect on the significance of place in the narration of the displaced Jewish-Iraqi community in the wake of overpowering political forces that, in one form or another, generated a historical vortex that rendered impossible a millennial existence in Mesopotamia.
The enormous task of shepherding a Jewish community massively impacted by internal and external political pressures after the fall of the Ottoman empire and the establishment of the state of Iraq fell largely on the shoulders of the Hakham Bashi (the Chief Rabbi and also the President of the Iraqi Jewish Community), Sasson Khdhuri, the grandfather of artist Joseph Sassoon Semah. Although the majority of Iraqi Jews were dislocated in the wake of the partition of Palestine and the establishment of the state of Israel, the Hakham stayed to safeguard those who remained in Iraq, living through wars,
revolutions, and a dictatorial regime that rendered hellish the situation of all Iraqis, but especially of Jews, existing as they did under the unrelenting suspicion of disloyalty. At the same time, some of the Hakham’s children moved to Israel where the Iraqi-Jews, along with Sephardi/Middle Eastern Jews
more generally, experienced exclusion, rejection, and otherization as Arabs/ Orientals.
Against this backdrop, one can appreciate the self-exiling of some Mizrahim, including that of the grandson of the Hakham Bashi, artist Joseph Sassoon Semah, who left Israel in 1974 and has been living in Amsterdam since 1981. Tracing the familial passage from the Hakham’s decision to remain in Iraq to his grandson’s decision to depart from Israel encapsulates the fraught trajectory of a shattered community. These simultaneously in-place and out-of-place figures allegorize the unsettled story of Jewish-Iraq.

In her keynote lecture Professor Shohat will explore some of the motifs in the work of Joseph Sassoon Semah to illuminate the twinned loci of “Zion” and “Babylon” in the present-day formation of contradictory affiliations and paradoxical notions of “exile” and “diaspora.” The emphasis on a “Third Galut” in particular will serve to unfold a tale of a Jewish rupture from an accustomed Arab cultural geography, as re-membered by the descendants of those forced to abandon the land between two rivers, resulting in a lingering feeling of at once homelessness and at-home-ness.

Ella Shohat is professor at the departments of Art & Public Policy, Middle Eastern & Islamic Studies (Tisch School of the Arts) at New York University.
Moderation and comment by David Wertheim, historian and director of the Menasseh ben Israel Institute for Jewish Cultural and Social Studies.

Welcome: Linda Bouws (curator On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam)

After the lecture, an academic screening of the award-winning documentaryForget Baghdad will be hosted at the Goethe Institute Amsterdam, Herengracht 470, Amsterdam.

The extraordinary film Forget Baghdad (Jury Prize, Locarno 2002) offers a rare glimpse into a community which is little-known but extremely important in light of the current crises in the Middle East: the group variously known as “Sephardis,” “Mizrahim” or “Arab Jews,” that is, people of Jewish religion but Arab culture. The Iraqi Jews, specifically, represent a millennial tradition of Jewish presence in the region, where they formed an integral part of the society and often achieved high positions in politics, finance, and the arts. Yet they were uprooted virtually overnight in the wake of the Israeli-Palestinian conflict. Organized around the moving lives of four Iraqi-Israeli writers (Shimon Ballas, Sami Michael, Samir Naqash, Mousa Houry), former members of the communist party, Forget Baghdad reopens a lost chapter of Middle Eastern history.

If you would like to attend the screening, please register by mail to: aanmeldingen-dia@uva.nl

Metropool International Art Projects in collaboration with Menasseh ben Israel Instituut, University of Amsterdam, SPUI25, Joods Cultureel Kwartier en Duitsland Instituut Amsterdam.

Official language: English
Free Entrance. Registration via Spui25.nl (lecture) and aanmeldingen-dia@uva.nl (film)

25. Locatie: Sociëteit Arti en Amicitiae Rokin 112, 1012 LB Amsterdam
Van dinsdag 3 december 2019 t/m vrijdag 3 januari 2020

Kunstwerk: nieuw architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen

Arti et Amicitiae, Rokin 112, Amsterdam
3 dec 2019 – 16.30 uur

On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam The Guest becomes Host
Joseph Sassoon Semah deelt zijn verloren gegane culturele erfenis door middel van beeldende kunst, performances, debatten en lezingen. De manifestatie vindt plaats op 36 verschillende locaties in Amsterdam, van 7 september 2019 tot en met 19 januari 2020.
Arti et Amicitiae is één van de 36 locaties.

Joseph Sassoon Semah toont een architecturaal model en een selectie uit de nieuwe serie tekeningen (tot en met 3 januari 2020).
Performance: Joseph Sassoon Semah met Uzi Heymann, Jom Semah, Peter Baren, Baruch Abraham, Renée Hartog en Bulent Evren, gevolgd door een interview van Renée Hartog (cultureel diplomaat/politicoloog) met Joseph Sassoon Semah: ‘Wat betekent GaLUT (Exile) toen en nu?

In 1993 organiseerde Joseph Sassoon Semah de tentoonstelling ‘The Third Exile’ in Arti et Amicitiae. Het gelijknamige boek onder redactie van J.A.G.M. Rutten en Joseph Semah met als ondertitel ‘Verkenningen in het grensgebied van architectuur, beeldende kunst en wetenschapsfilosofie’ verscheen in oktober 1993.

Als Babylonische jood die is geëmigreerd naar het Westen (Amsterdam) is hij onderdeel van GaLUT (Exile), een eindeloze cyclus van diaspora en terugkeer. Je blijft altijd verlangen naar je geboorteland en zoekt een manier om je te verhouden tot je culturele erfenis en tradities. In Irak zelf is geen enkele herinnering meer aan de eens zo machtige joodse Babylonische gemeenschap. De Babylonische cultuur is driemaal vernietigd: in Irak, in Israël, maar ook in Europa speelt ze nauwelijks nog een rol. Alhoewel er geen joden meer leven in Irak en de Babylonische cultuur lang is ondergeschoven in Irak, Israël en in Europa, kan hun cultuur niet langer worden genegeerd. Een terugkeer naar de cultuur en identiteit die ze in Irak, Israël en Europa hebben verloren. Joseph Sassoon Semah spreekt van ‘architectuur in ballingschap’.

Joseph Sassoon Semah ontwerpt voor de manifestatie 36 architecturale modellen op schaalgrootte van huizen, culturele instituties, synagogen, joodse begraafplaatsen in Bagdad van voor 1948, die refereren aan de rijke geschiedenis van zijn verloren gegane joodse Babylonische cultuur, en een nieuwe serie tekeningen. Hij vraagt het publiek opnieuw te kijken naar zijn eigen kunst, cultuur, tradities en identiteit.

26. Locatie: Voormalig Burgerweeshuis van Aldo van Eyck, IJsbaanpad 1, Amsterdam
Van dinsdag 10 december 2019 t/m zondag 12 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen
Tentoonstelling

Opening en bijeenkomst: dinsdag 10 december 2019, om 19.00 uur
Rondleidingen: zaterdag 14 december, 12.00-13.30 en zaterdag 11 januari, 12.00- 12.30

Joseph Sassoon Semah spreekt over Architectuur in Ballingschap’, gevolgd door een gesprek met Sharon Oldenkotte-Vrolijk van BPD, directeur Kunst & Cultuur

De lezing wordt voorafgegaan door de opening van de tentoonstelling. Te zien zijn onder andere tekeningen uit de nieuwe serie ‘Between Graveyard and Museum’s sphere’, een architecturaal model naast enkele andere werken van Semah uit de BPD Kunstcollectie.Het werk dat Semah maakt voor dit project, heeft veel te maken met de herinnering aan verloren gegane cultuur: plekken en gebouwen die niet meer bestaan. Een bijzonder gebouw als het voormalig Burgerweeshuis bestaat nog wel, maar het gebruik ervan is veranderd.

Rondleiding:

Cultureel organisatiebureau ARTTRA organiseert 2 rondleidingen in het voormalig burgerweeshuis:
zaterdag 14 december, 12.00-13.30
zaterdag 11 januari, 12.00- 12.30
Reserveren:  https://www.arttra.com/burgerweeshuis/

27. Locatie: Weesperzijde 34. Amsterdam
Van donderdag 12 december 2019 t/m zondag 12 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit de nieuwe serie tekeningen
Besloten bijeenkomst: donderdag 12 december 2019, om 17.00 uur

Steve Austen – ‘Cultureel erfgoed: materieel en immaterieel erfgoed’

Hoe kan verloren gegane culturele erfenis weer betekenis krijgen?
Joseph Sassoon Semah is geboren in Bagdad en werd in 1950 ’verplaatst’ naar Israël. In Irak zelf is geen enkele herinnering meer aan de eens zo machtige joodse Babylonische gemeenschap. De Babylonische cultuur is driemaal vernietigd: in Irak, in Israël, maar ook in Europa speelt ze nauwelijks nog een rol. Alhoewel gebouwen een in tijd begrensde betekenis hebben, leven ze voort in de ziel. Of is het wellicht zo dat het spirituele kapitaal dat ooit aanleiding was voor het creëren van dergelijke gebouwen zijn eigen weg zoekt en voortleeft in het intellectuele ‘werelderfgoed’ van deze tijd?

28. Locatie: Vrijheidspaleis, Spuistraat 189, Amsterdam
Van 13 december 2019 t/m zondag 5 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit nieuwe serie tekeningen
Performance: 13 december 2019, om 19.00 uur

Performance: Joseph Sassoon Semah met voormalige AORTA kunstenaars.

29. Locatie: Ton’s autohal, Disketteweg 15, Amsterdam
Van 16 december 2019 t/m donderdag 16 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model

30. Locatie: Rijwielhandel Oud -West, Frederik Hendrikstraat 59-61, Amsterdam
Van dinsdag 17 december 2019 t/m vrijdag 17 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model

31. Locatie: Schaak en Gowinkel Het Paard, Haarlemmerdijk 173, Amsterdam
Van woensdag 18 december 2019 t/m zaterdag 18 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model

32.Locatie: het voormalig kunstcentrum Stichting Makkom, Haarlemmerdijk 39, Amsterdam
Van woensdag 18 december t/m zaterdag 18 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model
Opening: woensdag 18 december 2019, 15.00 uur

Stichting Makkom opende haar deur op 1 april 1983 op de Haarlemmerdijk. Joseph Sassoon Semah en zijn toenmalige partner Hedie Meyling waren de initiators en organisatoren. Het uitgangspunt van de activiteiten van Stichting Makkom was een interdisciplinair onderzoek in de kunst in de breedste zin. Er werden diverse disciplines met elkaar in verbinding gebracht en tot de sluiting in 1988 vonden in Stichting Makkom ontmoetingen, internationale uitwisselingen en vernieuwende samenwerkingsmogelijkheden plaats.

33. Locatie: Redstone Natuursteen & Projecten, Benit 28, Amsterdam
Van donderdag 19 december 2019 t/m zondag 19 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model, selectie uit nieuwe serie tekeningen, kunstwerk City of Shelter

In Redstone Natuursteen & Projecten en het Joods Historisch Museum worden gelijktijdig twee identieke kunstwerken ‘City of Shelter’ opgesteld.
De vorm van de objecten is gebaseerd op een herinnering van Joseph Sassoon Semah aan de publieke ingang van een schuilkelder in Tel Aviv. Eén object wordt geplaatst bij zijn vriend Yasin Kalac (Redstone) in de privéruimte en een bij zijn vriend Emile Schrijver (JHM) in de publieke ruimte. De 2 ruimtes zijn met elkaar verbonden door ‘an invisible square, an invisible territory, a frame of mind, a spatial place, a void, to remind us of the idea of the City of Refuge/Shelter’ aldus Joseph Sassoon Semah.

34. Locatie: Joods Historisch Museum, Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam
Van donderdag 19 december 2019 t/m zondag 19 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model, selectie uit nieuwe serie tekeningen, kunstwerk City of Shelter
Tentoonstelling

In het Joods Historisch Museum en in Redstone Natuursteen & Projecten worden gelijktijdig twee identieke kunstwerken ‘City of Shelter’ opgesteld.
De vorm van de objecten is gebaseerd op een herinnering van Joseph Sassoon Semah aan de publieke ingang van een schuilkelder in Tel Aviv. Eén object wordt geplaatst bij zijn vriend Yasin Kalac (Redstone) en een bij zijn vriend Emile Schrijver (Joods Historisch Museum. De 2 ruimtes zijn met elkaar verbonden door ‘an invisible square, an invisible territory, a frame of mind, a spatial place, a void, to remind us of the idea of the City of Refuge/Shelter’ aldus Joseph Sassoon Semah.

35. Locatie: Joods Liberale Gemeenschap, Zuidelijke Wandelgang 41, Amsterdam
Van zaterdag 21 december 2019 t/m 19 januari 2020

Kunstwerk: uniek architecturaal model en selectie uit de nieuwe serie tekeningen
Performance en bijeenkomst: zaterdag 21 december 2019, om 18.00 uur

Performance: Joseph Sassoon Semah met in ieder geval rabbijn Joram Rookmaker, Andreas Wöhle, predikant Evangelisch-Lutherse Gemeente Amsterdam, Mustafa Slaby, Jom Semah
Gastheer: Rabbijn Joram Rookmaker
Gesprek met vertegenwoordigers van verschillende gemeenten.

36. Locatie: Joods Historisch Museum, Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam
Datum: 16 januari 2020, om 14.00 uur bijeenkomst

Bijeenkomst: Gesprek Emile Schrijver Algemeen directeur Joods Cultureel Kwartier, Arie Hartog Directeur Gerhard-Marcks-Haus, Bremen, en kunstenaar Joseph Sassoon Semah over de noodzaak van diversiteit in het jodendom. Een bijeenkomst over de noodzakelijke heroriëntatie van heritage in culturele instellingen.

Joods Historisch Museum Amsterdam, January 16, 2020
Joseph Sassoon Semah, Emile Schrijver & Arie Hartog

Januari 2020 Engelstalige publicatie On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam

De Engelstalige publicatie On Friendship/(Collateral Damage) III – The Third GaLUT: Baghdad, Jerusalem, Amsterdam verschijnt in januari 2020 met bijdragen van:
– Dr. Arie Hartog (directeur Gerhard-Marcks-Haus, Bremen): Makkom in Mokum (working title)Prof.dr Emile Schrijver (algemeen directeur Joods Cultureel Kwartier): Oreah Natah Lalun. Reflections on the concept of the Jewish artist as Guest.
– Professor Ella Habiba Shohat (Departments of Art & Public Policy, Middle Eastern & Islamic Studies, Tisch School of the Arts, New York University): A Genealogy of Dis/placement, From Hakham Sasson Khdhuri to Joseph Sassoon Semah
– Drs. Rick Vercauteren (kunsthistoricus, publicist): Art in GaLUT
– Prof. dr. Margriet Schavemaker (artistiek directeur Amsterdam Museum): Dwingende voetnoten: Joseph Sassoon Semah en het Stedelijk Museum
– Mati Shemoelof (poet and author): How to explain Hare Hunting to a Dead German Artist
– Joseph Sassoon Semah (beeldend kunstenaar) THE THIRD גלות GaLUT: Remapping the Memory of the Guest
– Drs. Linda Bouws (directeur Metropool Internationale Kunstprojecten): Re-thinking the concept of the GaLUT, re-claiming the lost culture

Contact:
Stichting Metropool Internationale Kunstprojecten
Linda Bouws

lindabouws@gmail.com

mob +31(0)620132195

image_pdfimage_print
Bookmark and Share

Comments

Leave a Reply





What is 3 + 16 ?
Please leave these two fields as-is:
IMPORTANT! To be able to proceed, you need to solve the following simple math (so we know that you are a human) :-)


  • About

    Rozenberg Quarterly aims to be a platform for academics, scientists, journalists, authors and artists, in order to offer background information and scholarly reflections that contribute to mutual understanding and dialogue in a seemingly divided world. By offering this platform, the Quarterly wants to be part of the public debate because we believe mutual understanding and the acceptance of diversity are vital conditions for universal progress. Read more...
  • Support

    Rozenberg Quarterly does not receive subsidies or grants of any kind, which is why your financial support in maintaining, expanding and keeping the site running is always welcome. You may donate any amount you wish and all donations go toward maintaining and expanding this website.

    10 euro donation:

    20 euro donation:

    Or donate any amount you like:

    Or:
    ABN AMRO Bank
    Rozenberg Publishers
    IBAN NL65 ABNA 0566 4783 23
    BIC ABNANL2A
    reference: Rozenberg Quarterly

    If you have any questions or would like more information, please see our About page or contact us: info@rozenbergquarterly.com
  • Follow us on Facebook & X & BlueSky

  • Archives